Dacă sunteţi mamă, probabil, la fel ca mine, încă de la naşterea copilului visaţi ca el să crească mare, pentru a-l putea înscrie la anumite activităţi utile — muzică/sport/artă. Dar, cel mai bine — la dansuri, doar ele combină toate aceste componente. Şi apoi — e atât de frumos!
Însă, visează aproape toate mamele, dar succese în domeniul dansului obţin doar câţiva copii. De ce depinde acest lucru? Cum observăm un adevărat talent alias Justin Timberlake sau Jennifer Lopez şi cel mai important — cum să-l ajutăm pe copil să-şi dezvolte acest talent?
Despre aceasta ne-a povestit coregrafa Cristina Kropivniţcaia. Chiar dacă are o vârstă tânără, Cristina a absolvit deja 2 facultăţi (Institutul de Educaţie Fizică şi Sport şi Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice) şi are o experiență de 10 ani în predarea coregrafiei. La moment, este director artistic al ansamblului de dansuri moderne "Inspiraţie" şi mentor al unui grup de fetiţe ce participă la show-ul "Moldova are talent". Recent elevele sale au obţinut premiul mare la Iurmala.
Cristina, povestiţi-ne despre victoria de la Iurmala.
Am participat la Festivalul-concurs Internaţional de Arte, care se desfăşoară anual în Letonia. La concurs au participat o mulţime de colective din 15 ţări, iar Republica Moldova, în acest an, pentru prima dată a fost reprezentată de ansamblul "Inspiraţie". Concursul s-a desfăşurat în 2 etape: runda de calificare şi Marea Finală. Fetele noastre au evoluat în categoria 11-14 ani şi, după calculele juriului, au luat primul loc.
Ce impresii ţi-a lăsat această victorie şi însăşi călătoria?
Desigur, toţi suntem mândri că am obţinut o aşa victorie. Deşi, euforia o avem nu doar de la realizările frumoase, dar şi de la însăşi participare şi călătorie. A fost fenomenal. Au mers prin Kiev, ne-am plimbat prin acest oraş, am vizitat principalele atracţii turistice. Le fel, am reuşit să vedem şi Iurmala. Este un oraş nespus de frumos.
Şi, apoi a fost destul de interesant să vedem amploarea festivalului din interior. Totul s-a desfăşurat în sala de concerte Dzintari (aici are loc şi concursul "Novaia Volna"). Totul a fost organizat dupa cele mai noi tehnologii: amenajare luxoasă, transmisiune în direct pe net, juriu internaţional competent, public mare (ulterior, înregistrarea concertului a fost cumpărată şi retransmisă de câteva posturi TV). Deci, sunt o mulţime de emoţii.
Cât de mult aţi muncit pentru a obţine această victorie?
Pentru ansamblul "Inspiraţie", această victorie nu este prima, doar activează de 19 ani, iar membrii săi au ocupat locuri premiate la toate concursurile la care au parcipat. Dacă e să vorbim anume despre acest grup de fetiţe, care au ocupat primul loc la Iurmala — toate se ocupă cu dansurile cam de pe la 5 ani. De obicei, orele au loc de 3 ori pe săptâmănă, dar înainte de concursuri repetăm zilnic.
Dvs. spuneţi — de pe la 5 ani. Dar mulţi părinţi, actualmente, tind să-şi înscrie copilul la dansuri de la 3 sau chiar 2 ani. Are sens?
Fiind pedagog, ştiu că un copil de 2-3 ani poate să se concentreze asupra unei activităţi nu mai mult de 15 minte. De asta consider că un copil trebuie să meargă la dansuri nu mai devreme de 4-5 ani. Deşi, nu contează atât vârsta, dar dorinţa de a lucra, de a asculta pedagogul şi a executa ceea ce i se explică.
Personal, sunt împotriva faptului că un copil este adus la dansuri doar pentru a sări, a alerga, a-şi descărca energia. Sunt multe alte locuri unde un copil poate să facă aceaste lucruri. Iar, la lecţiile de dans, copilul trebuie să se străduie să obţină rezultate. Nu e corect să obişnuim un copil de mic cu senzaţia că dansurile sunt un fel de moft.
Ce calităţi ar trebui să aibă un copil ca să obţină anumite rezultate în coregrafie? Sunt copii care nu pot deveni dansatori, oricât efort nu ar depune?
Evident, un anumit rol îl au calităţile înăscute — auz muzical, plastica, pasul, flexibilitatea. Dar, de fapt, acestea sunt secundare. Principalul — străduinţa copilului şi dorinţa lui de a obţine rezultate. Doar zelul poate să aducă rezultate înalte. Dacă este această tendinţă — restul se învaţă. Dacă nu este — nici calitaţile înascute nu ajută. Sunt mulţi copii capabili, dar lenoşi şi invers — copii fară un anumit talent înăscut, dar foarte sârguincioşi, care îşi formează talentul.
Ce rol joacă părinţii în obţinerea rezultatelor copiilor? Pot într-un anumit fel influenţa?
Bineînţeles, rolul părinţilor este foarte mare. Misiunea lor este de a susţine copilul, de a-l direcţiona atunci când este confuz şi nu înţelege ce-şi doreşte ei trebuie să-l ghideze spre scopul său. Chiar şi cei mai străduitori copii obosesc, îşi pierd interesul, mai ales când se confruntă cu greutăţi. În acest moment, mama trebuie să fie alături şi să-i ajute să treacă de obstacolele temporare.
Din păcate, de multe ori, se întâmplă că anume mama împiedică copilului să se ocupă cu dansurile. Cât sunt mici şi nu pot singuri să ajungă la lecţii, părinţii îi aduc/îi duc, totul depinde de cât de organizaţi sunt părinţii. Dacă mama de câteva ori a adus copilul la repetiţii, iar după asta s-a săturat sau numai are timp liber — orele se încheie, chiar dacă copilului îi plac foarte mult.
Trebuie să conştientizaţi — "galoparea" de la un cerc artistic la altul nu se sondează cu nimic bun. Copilul învaţă să se atârne neserios faţă de ore, învaţă să lase lucrul pe jumătate făcut, să renunţe în faţa celei mai simple probleme. Şi, aici mă refer nu doar la coregrafie.
Doar nu toţi copiii, care fac ore de dans, devin campioni, dansatori profesionişti. Pentru ceilalţi, care e rostul orelor de dans?
Chiar dacă pe viitor copilul nu va deveni coregraf, orele de dans îi vor oferi multe lucruri bune — capacitatea de a lucra, o siluetă corectă, un dezvoltat simţ al frumosului, ceea ce este important, mai ales pentru o fetiţă.
×
Hai să fim prieteni
Aflați tot ce e mai important și util pentru familie: urmăriți foto reportaje, citiți articole cu specialiști autoritari, interviuri și recomandări ale mamelor cu experiență, treceri în revistă ale celor mai bune locuri și celor mai semnificative evenimente.
Alăturați-vă!
Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text
.