"O bună instruire nu înseamnă memorizarea a 26 denumiri de păsări şi a câteva zeci de poezii"2

"O bună instruire nu înseamnă memorizarea a 26 denumiri de păsări şi a câteva zeci de poezii"

Despre Academia FasTracKids am auzit de la mai mulţi oameni şi eram curioasă să discut personal cu acea persoană, care a adus la noi în Moldova un asemenea proiect neobişnuit. S-a dovedit că directoarea centrului, Cristina Panfil, la fel ca mine, este tânără mămică a unui băieţel şi că este preocupată aproximativ de aceleaşi probleme, care mă frământă pe mine, dar, probabil, şi pe majoritatea mamelor din Republica Moldova.

Datorită acestui fapt, am avut o conversaţie destul de atractivă nu atât despre centrul FasTracKinds, cât despre unele aspecte globale: Ce tip de învăţământ îi este în realitate necesar copilului? Cum să-i inspiri copilului dragostea faţă de procesul de studii? Ce viitor vor avea elevii de azi? Ce alternative are în prezent sistemul de învăţământ tradiţional din ţara noastră?

Aşadar, vă prezint conspectul discuţiei noastre.

Cristina, cu ce a început proiectul FasTracKids în Republica Moldova?

Cu fiul meu, Mateo. Acum are 8 ani. Când era mic, familia noastră locuia în SUA, în New York. Acolo am început să frecventăm centrul FasTracKids. Ne-a plăcut foarte mult această şcoală, atmosfera creativă şi pozitivă de acolo, dar şi accentul pus pe dezvoltarea calităţilor de lider ale copilului. Mai mult decât atât, stâpânii acesteia s-au dovedit a fi nişte cunoştinţe ale soţului meu. Ei mi-au povestit multe lucruri interesante despre acest program. Atunci a şi apărut ideea deschiderii unui asemenea centru în Moldova, pentru ca şi copiii de aici să aibă parte de o altă educaţie, una calitativă.

Adică, sistemul de învăţământ din Moldova nu corespundea cerinţelor dvs.?

Da, blând vorbind. În Moldova există o mare discrepanţă între ceea ce copilul învaţă până la şcoală, la grădiniţă şi ceea ce solicită de la el ulterior şcoala şi însăşi viaţa. În America, de exemplu, copilul merge la şcoală de la 4 ani. În ţările scandinave este diferit. Acolo, până la vârsta de 7 ani, copiii în general nu sunt pregătiţi pentru şcoală, dar nici în clasele primare nu sunt mari cerinţe faţă de copil. În clasa 1, ei practic doar se joacă.

În grădiniţele de la noi, copiii nu întotdeauna obţin pregătirea necesară: în primul rând, din cauza grupelor supraaglomerate; iar în al doilea — sistemul tradiţional de învăţământ, ne insuflă ideea că "dezvoltarea copilului" înseamnă memorizarea a 26 specii de păsări, a câteva zeci de poezii, a cifrelor şi literelor. Informaţia este oferită în formă exactă şi nu poate fi supusă discuţiilor. Copiii dispun de prea puţin timp, pentru a putea de sine stătător să cunoască lumea înconjurătoare şi pentru a obţine o experienţă de viaţă personală în formă de joc şi experimente.

Deci, sunteţi împotriva grădiniţelor noastre?

Ba nu! Eu mă refer la faptul că în instituţiile preşcolare de la noi, copiilor nu li se dezvoltă toate acele abilităţi, de care ei vor avea nevoie în viaţă. Cert este că pentru o instruire de succes în viitor, copiii moderni au nevoie de abilitatea de a citi, a calcula şi a face clasificări, dar... Copiii care nu dispun de abilităţi de comunicare, capacitatea de a lua decizii, darul de a-şi exprima punctul de vedere, cel mai probabil se vor ciocni cu mari dificultăţi în continuarea procesului de studii.

În cazul programului FasTracKids din contra — majoritatea lecţiilor sunt destul de atractive şi sunt însoţite de adevărate experimente. Scopul — să nu impui copilului informaţii gata pregătite, ci să-i dezvolţi gândirea critică, să-i stimulezi interesul, să-l înveţi să gândească şi să obţină cunoştinţe de sine stătător. Doar anume de asta, şi nu numai de denumirea speciilor de păsări, el va avea nevoie în viaţă.

Povestiți-ne mai multe despre caracterul concret al lecțiilor. Cum este?

De exemplu, fiecărui copil i se dă o însărcinare — să pregătească câte o pizza cu anumite feluri de umplutură. Dar, fiecăruia i se dă câte o cantitate anumită a unui singur produs. Unuia — ciuperci, celuilalt — roșii, la al treilea — șuncă. De la început, ei nu înțeleg cum ar putea prepara o adevărată pizza dintr-un singur tip de ingredient, dar apoi se dumeresc că ar putea face schimb — tu îmi dai o ciupercă, iar eu îți dau în schimb o felie de șuncă. Aceasta îi învață că în viață este foarte important să poată găsi limbă comună cu cei din jur, să fii capabil să negociezi cu oamenii, să lucrezi în echipă.

Sau, să luăm drept exeplu lecția de economie. Noi propunem copiilor să-și imagineze că sunt — mama, care a intrat în magazin, dar are doar 100 de lei. Pe monitorul tablei interactive ei vor vedea o mulțime de mărfuri. Ce trebuie să cumpere? Bineînțeles, de la început toți copiii aleg jucării și dulciuri. Dar apare întrebarea: dacă mama va cheltui banii pentru aceasta, atunci ce va mânca familia. Iar haine, de unde vor lua bani pentru acestea? Pe parcursul acestei lecții, copiii înțeleg că există lucruri strict necesare: hrană, îmbrăcăminte, locuință. Dar sunt lucruri, pe care ai vrea să le ai, dar să cumperi în primul rând ar trebui ceea ce este indispensabil, și doar apoi, dacă mai rămân bani, ceea ce şi-ar dori. Această lecție le place în mod special părinților, deoarece după aceasta copiii nu mai fac capricii în magazine, pentru ca să le cumpere un nou mărunțiș.

Sau un asemenea joc. Copiilor li se propune să-și imagineze un avion, care trebuie să ajungă în siguranță la destinație. Fiecare copil are un anumit rol — comandat, piloți, însoțitoare de bord, pasageri. În timpul zborului intervine o situație critică, pe care copiii trebuie să o depășească. Comandantul trebuie să coordoneze corect activitatea piloților, a însoțitorilor de bord — să explice oamenilor cum să se încheie etc. Pe parcursul acestui joc, copiii trebuie să învețe să-și exprime punctul de vedere în așa fel, încât să fie auziți. Doar, dacă căpitanul dă numai ordine și se crede cel mai important — el nu va fi ascultat, nu va fi urmat. Dacă însoțitoarele de bord nu vor explica pasagerilor cât de important este comportamentul corect — în consecință, ar putea suferi toți.

Totul pare destul de atractiv. Dar cum impuneți principiile sistemul american de învățământ profesorilor din Moldova? La urma urmei, anume ei lucrează cu copiii.

De fapt, FasTracKids nu este un sistem american. Acest program provine din Australia, apoi a ajuns în Mexic, și doar pe urmă în America. Actualmente, este implimentat în peste 50 de țări din lume.

Cât privește profesorii și alți colaboratori ai centrului, eu comunic cu ei folosind aceeași filosofie ca și în relația cu copiii. Noi învățăm împreună și ne străduim să îmbunătățim o cauză comună. Fiecare profesor își poate expune punctul de vedere, să propună noi idei. Suntem o echipă care desfășoară aceeaşi activitate.

Și scopul nostru, al meu este nu atât de a face afaceri (în Moldova sistemul de învățământ nu este acel domeniu în care poți câștiga bani). Obiectivul meu constă, mai degrabă, în a crește o demnă generație de oameni pentru țara noastră.

Eu cred că copiii noştri,noua generaţie — sunt diferiţi şi ei vor putea schimba în ţara noastră viaţa spre mai bine.

Dar nu tuturor copiilor le este dat să atingă cele mai înalte culmi. În experiența dvs., ați întâlnit copii, în educația și dezvoltarea căror cât n-ai investi, oricum nu obții rezultate înalte?

Eu consider că asemenea copii practic nu sunt. Mult mai frecvent poți întâlni copii care sunt "recalificați". Sunt istoviți de activități la vreo 5 centre, sunt indiferenți față de tot, supraobosiți. De exemplu, mama vrea foarte mult ca fiica sa să cânte la pian. O impune, iar acesteia nu-i este interesant. Nu procedați astfel. Mai bine ar fi, mama să urmeze lecții de pian, dacă este atât de pasionată de asta. Iar fiicei, să-i ofere posibilitatea să facă ceea ce vrea ea.

Nu există copii netalentați. Mintea și talentul, pot fi diferite, dar toți le au. Programul FasTracKids oferă copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani posibilitatea să cunoască 12 domenii interesante ce fac parte din viața noastră, printre care sunt și cele tradiționale — astronomia, biologia, matematica, dar sunt și domenii absolut neobișnuite — scopurile și lecțiile vieții, comunicarea, economia... Observați ce gamă largă de cunoștințe și interese! Important este să găsești exact ceea, în ce copilul s-ar putea manifesta cel mai bine. Și noi lucrăm foarte mult în această direcție, inclusiv împreună cu psihologii, dacă este necesar. Noi ne străduim să identificăm talentele copilului și să le sugerăm părinților, în ce direcție ar trebui să acționeze.

Cum se întâmplă aceasta? Din câte știu, făcând referință la acele centre de dezvoltare pentru copii pe care anterior le-am frecventat noi, comunicarea între profesori și părinți se rezumă la 3-5 minute de discuții în hol, în timp ce copilul se îmbracă.

Academia FasTracKids propune diverse programe pentru copii, iar diferite programe necesită și colaborări variate. De exemplu, când copilul vine la Mini-școala noastră sau la Pregătirea pentru școală — el este supus unei testări, i se crează un portofoliu. Afară de conversații scurte cu părinții după lecții, de 3 ori pe an se desfășoară ședințe comune ale părinților cu pedagogii. Ei discută despre succesele copilului, talentele acestuia, dificultățile cu care copilul se ciocnește și despre direcțiile asupra cărora ar trebui să lucreze mai mult. Dacă copilul frecventează anume programul FasTracKids, atunci părinții sunt invitați la "Rapotul de progres", unde au posibilitatea să vizioneze filmulețe de la diverse maniestări la care a luat parte copilul lor și să-i urmărească performanţele. În acest fel, părinții și copiii permanent colaborează și țin legătura.

Pe lângă asta, la noi au fost lansate cursuri de art-terapie "Armonia". Acestea, uneori, sunt frecventate de copii, împreună cu părinții săi. Aceasta este necesar, pentru ca părinții să poată înțelege ce comportament are copilul său, în timp ce se auto-exprimă prin dans, basme, pantomimă.

Cristina, eu cred că dvs. faceți totul foarte corect. Dar ce întreprindeţi pentru dezvoltarea copiilor în plan social?

Noi oferim copiilor lecții interactive de limba engleză de la 4 ani, dat fiind faptul că realitatea vieții moderne necesită acest lucru încă din copilărie. Avem "Școala bunelor maniere", unde copiii învață filosofia comportamentului în diferite locuri și circumstanțe. Iar la moment, pregătim un curs educativ separat pentru fetițe și băieței. Dar, deocamdată este o surpriză! Avem și un atelier de creație, unde copiii se recrează spiritual, creând diverse lucruri neobișnuite, aplicații, desene.

Cu picii se ocupă niște profesori creativi, care iubesc copiii. Aici copiii pot veni de la 3 ani.

Eu cred că Academia pentru Copii FasTracKids oferă copiilor de toate vârstele posibilitatea de a alege acel program care-i este cel mai mult pe plac și să afle că studiile reprezintă o plăcere, iar cunoștințele pe care le obțin la noi, îi vor ajuta să devină oameni încrezuți în sine și de succes.

Ce sfaturi puteți oferi părinților?

Le-aș sfătui să insufle interes copiilor pentru știință încă din copilărie și să caute profesori buni. Doar nu este semnificativă vârsta copiluli, dar CINE și CE l-a învățat. La fel, este important însăși familia să mențină principiile unei educații corecte. Aceasta ar trebui să fie un spate de front sigur. Observați aptitudinile micuțului dvs., oferiți-i posibilitatea de a afla mai multe despre ceea ce-l înconjoară, doar fiecare copil este înzestrat cu un anumit talent și cel mai probabil nu unul singur! Insuflați-i credință, speranță și iubire — aceasta îi va oferi puterea de a-și descoperi pe deplin potențialul!

Sursa: Интернет-портал Semia.md
Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Produse și servicii la tema

  • FasTracKids Centru de educație pre-școlară

    or. Chișinău,
    022 21-00-91, 079 12-13-14

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

Parteneri noi

InvitedPapersH

Teme populare a rubricii «De la 1 la 3 ani»

Articole populare a rubricii «De la 1 la 3 ani»